ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ

Definícií čitateľskej gramotnosti je veľa. Ešte nedávno sme sa s týmto pojmom vôbec nestretávali. Kedy vznikol a prečo? Vysvetlenie nám podáva článok zo Školského portálu:  

Do povedomia prenikol v poslednom desaťročí hlavne prostredníctvom rámcov medzinárodných štúdií zameraných na zisťovanie čitateľských kompetencií ľudí rôzneho veku (10-ročných detí, 15-ročných mladých ľudí a dospelých 16 - 60-ročných dospelých).

Pojem vznikol prekladom anglického literacy, reading literacy. Dnes sa s ním stretávame nielen v odbornej pedagogickej literatúre, ale postupne sa udomácňuje v školskom prostredí i mimo neho. Je používaný v ústredných školských dokumentoch (štátne vzdelávacie programy), v školskom prostredí (napríklad v školských vzdelávacích programoch), ale tiež sa s ním stretneme v plánoch knižníc i v rozhlase, televízii, dennej tlači.

Čitateľská gramotnosť je komplexný súbor čitateľských zručností potrebných na efektívnu prácu s textom. Cieľom rozvíjania čitateľskej gramotnosti je taký čitateľ, ktorý disponuje čitateľskými kompetenciami, ktoré mu umožňujú pracovať s rozličnými druhmi textov používaných na rôzne účely.

Čitateľské kompetencie zahŕňajú:
- techniku čítania,
- schopnosť a proces pochopenia textu,
- schopnosť identifikovať informácie v texte, hodnotiť prečítané, zapamätať si myšlienky textu, reprodukovať text, dedukovať na základe textu, utvoriť si úsudok,
- schopnosť logicky spájať súvislosti, vyvodiť hlavné myšlienky, poučenia, závery,
- schopnosť konštruovať myšlienky nad rámec textu a spájať ich v kontexte s predošlými poznatkami a vedomosťami.

Čítanie teda zahŕňa nielen zvládnutie techniky čítania, ale aj intelektuálne spracovanie informácií a ich praktické uplatnenie, využitie v každodennom živote.

V našich podmienkach sa pri pojme čítanie, čitateľská gramotnosť vybavuje okamžite súvislosť s vyučovacím predmetom čítanie a slovenský jazyk a literatúra, resp. iný vyučovací jazyk. V pohľade na čitateľskú gramotnosť však nastali v poslednom období významné zmeny. Je pravdou, že žiak získava základné zručnosti čitateľskej gramotnosti najprv v rámci hodín vyučovacieho jazyka.

Avšak vzhľadom na to, že čitateľskú gramotnosť dnes vnímame ako nadpredmetovú, prienikovú (crosscuriculárnu) zručnosť, je ju nevyhnutné cielene rozvíjať aj vo vyučovaní ostatných vyučovacích predmetov. Totiž komplexné zručnosti čitateľskej gramotnosti ďaleko presahujú priestor, ktorý na jej nácvik a rozvíjanie u žiaka poskytuje vyučovanie vyučovacieho jazyka.

Takýto prístup súvisí s cieľom čitateľskej gramotnosti, ktorým je čitateľ schopný čítať a spracovávať texty rozličných typov s obsahom z rozmanitých oblastí. To možno realizovať v rámci všetkých vyučovacích predmetov kognitívneho zamerania (napríklad matematika, dejepis, zemepis prírodopis, fyzika, chémia a podobne).

Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti možno považovať za najpodstatnejšiu súčasť moderného vzdelávania.

Ako riešiť čitateľskú gramotnosť - Príloha 4 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR


© 2020 Ľubica Gabajová
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky